بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از انواع مختلف روش‌های غیرجراحی جوان‌سازی پوست و رفع چین و چروک صورت است که امروزه در بین مردم طرفداران زیادی دارد. این روش زیباسازی صورت بیشتر برای رفع چین و چروک پیشانی، اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، اطراف لب، گردن، و خط خنده به کار می‌رود. البته بوتاکس کاربردهای پزشکی دیگری مانند درمان اسپاسم گردن، اسپاسم چشم (بلفارواسپاسم) انحراف چشم (استرابیسم)، میگرن، اختلالات حرکتی، تعریق مفرط، ترشح مفرط بزاق، انقباظ غیرارادی ماهیچه‌ها (دیستونی)، بی‌اختیاری ادرار و … نیز دارد اما ما در این مقاله بیشتر به بررسی جنبه زیبایی آن خواهیم پرداخت.

کاربرد اصلی بوتاکس حذف و کاهش چین و چروک پوست است. تزریق بوتاکس به عنوان یک روش مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان چین و چروک دور چشم و پیشانی با مسدود کردن سیگنال‌های ارسال شده به ماهیچه‌ها باعث فلج کردن موقتی آنها و جلوگیری از منقبض شدن آنها می‌شود. بنابراین پزشکان با تزریق بوتاکس به صورت کنترل‌شده در عضلات مختلف آنها را وادار به شل شدن می‌کنند که این باعث از بین رفتن چین و چروک و شادابی بیشتر پوست می‌شود.

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی (چین و چروک کنار چشم‌ها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان می‌شوند)، خط اخم، و چروک دور لب استفاده می‌شود. این نوع چروک‌‌ها را اصطاحاً چروک‌های دینامیک می‌نامند، یعنی چروک‌هایی که به دلیل انقباض مکرر عضلات صورت ایجاد می‌شوند. از آن سو چروک‌های استاتیک که دلیل آنها نور خورشید، از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست و نیروی جاذبه است را نمی‌توان با بوتاکس بهبود داد و باید برای از بین بردن آنها از لیفتینگ استفاده کرد.

براساس آمار بورد جراحی زیبایی آمریکا تزریق بوتاکس محبوب‌ترین عمل زیبایی در آمریکاست و تنها در سال 2016 بیش از 7 میلیون نفر از این روش برای جوان‌سازی پوست خود استفاده کردند. البته تاثیر بوتاکس دائمی نیست و بسته به نوع تزریق بین 3 تا 9 ماه ماندگاری دارد و پس از آن فرد باید دوباره اقدام به گرفتن تزریق کند.

افراد معمولاً برای تزریق بوتاکس در ناحیه‌های زیر به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند:

  • چروک‌های بین ابروها، خطوط عمودی شکلی که به آنها خطوط گلابلار و «خطوط 11» نیز می‌گویند
  • چروک دور چشم یا پنجه کلاغی
  • خطوط افقی پیشانی
  • خطوط گوشه‌های دهان (خطوط ماریونت)
  • چین و چروک و ناهمواری‌های ناحیه چانه که به چانه سنگفرشی معروف است

همچنین برخی پزشکان ممکن است از بوتاکس برای بهبود گودی زیر چشم یا آسیب‌های مو بهره ببرند هرچند شواهد محکمی مبنی بر تاثیر بوتاکس مو و بوتاکس گودی زیر چشم وجود ندارد.